maandag 27 mei 2013

DING 19 - AQUABROWSER e.a SOCIALE BIBLIOTHEEKCATALOGI

Met enige weemoed denk ik aan de lessen titelbeschrijving op de FMA. Punten, komma's, streepjes. Lekker alles op zijn plek. Hoe moet dat nu eigenlijk als iedereen maar gegevens toe gaat voegen aan de catalogus of lijstjes gaat maken ; )?  De aquabrowser bestaat al lang en eigenlijk werk ik er zelf niet veel mee. Als ik iets in Wise niet kan vinden ga ik al snel naar google en dan kom ik vrijwel altijd uit bij wat ik zoek. Toch merkte ik toen ik met Hollandnet en My Discoveries bezig was wel weer, dat het interessant is dat je door de aquabrowser ook dingen vindt waar je niet naar op zoek bent en die toch heel nuttig zijn. En toen ik met WorldCat ging zoeken naar mijn favoriete schrijver Voskuil vond ik ook weer een paar interessante uitgaven die ik graag wil lezen. Misschien toch meer gebruiken dus. Grappig trouwens, alle lijsten beginnen heel vertrouwd met boeken en daarna vind je pas alle andere resultaten.
Zoals we in ding 17 hebben gezien met crowdsourcing denk ik dat de ouderwetse catalogus met die ingewikkelde titelbeschrijvingen zijn langste tijd heeft gehad. Mensen willen dingen toevoegen, lijstjes maken, hun mening geven en op ideeĆ«n gebracht worden. Dat moet de bibliotheekcatalogus 2.0 dus ook kunnen. In onze catalogus kun je natuurlijk ook al wel wat inbrengen, maar bij de boeken die ik opzocht zijn meningen toegevoegd en mensen zullen wel vrienden tippen maar ik heb bijvoorbeeld geen discussies kunnen ontdekken. Maar enfin, het begin is er.




 

3 opmerkingen:

  1. Was dat niet Saar Spier, die titelbeschrijven gaf? Wat een suf gebeuren was dat. Volgens mij zat ik tijdens deze lessen steevast in de kroeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had Hugo Nierstras. Ook niet echt spannend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat was ook zo'n rolmodel voor wat ik later beslist niet wilde worden. Wat een ontzettend leuk plaatje trouwens. Ik heb hem meteen gepikt voor de facebookpagina

    BeantwoordenVerwijderen