maandag 3 juni 2013

DING 20 - BIBLIOTHEEK 2.0 EN DE TOEKOMST

Weer veel leeswerk en voor de zoveelste keer aangemeld bij een nieuwe dienst. Prezi, Google alerts, Twitter, Facebook, Scoop it. Ik raak welhaast het overzicht kwijt. En zonder goed op te letten heb ik mij nu ook nog aangemeld bij Library 2.0, moet ik nu alle buitenlandse ontwikkelingen ook dagelijks nog gaan volgen? Nee, toch maar aanmelden bij het Nederlandse netwerk Bibliotheek 2.0. Dit is te behappen en mijn collega's zijn me voor gegaan.
Het is duidelijk, de bibliotheek is op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Hoe gaan we om met alle digitale ontwikkelingen en wat is eigenlijk nog ons bestaansrecht? De bibliotheek is oprecht op zoek naar nieuwe manieren van werken, gericht kijken naar waar de klant behoefte aan heeft, hoe kunnen we voor de klant die enorme informatieberg toegankelijk maken? We willen immers graag de toegangspoort tot informatie zijn. De waarde van Bibliotheek 2.0 ligt denk ik vooral in het delen van kennis en producten. Zoals ik ergens las: 'Stop owning, start sharing'. We kunnen deze ontwikkelingen niet als individuele bibliotheken volgen. Toch is het opmerkelijk dat in al die jaren dat deze ontwikkelingen spelen steeds dezelfde namen opduiken die een voortrekkersrol spelen: Jan Klerk, Edwin Mijnsbergen, Kees Hamann. Alsof Bibliotheek 2.0 nog niet helemaal van ons allemaal is. We zijn trouwens wel op de goede weg denk ik, de catalogus, facebook, klantenpanels. Het begin is er. En wie weet waar we naar aanleiding van deze cursus mee gaan beginnen.
Ik kan het dan ook niet laten om ding 20 te eindigen met het citaat van Jorge Luis Borges dat ik ergens las in een van de artikelen: "De wereld is geschapen om in de bibliotheek terecht te komen" .




.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten