maandag 3 juni 2013

DING 21 - BIBLIOTHEEK EN SOCIAL MEDIA IN DE PRAKTIJK

Inspireren en verbinden daar gaat het uiteindelijk om. Met blogs, twitter of facebook, noem maar op. Vroeger stuurden we alleen een brief naar onze klanten als ze hun contributie moesten betalen of een boek terug moesten brengen. Nu informeren we hen over onze activiteiten en producten, literaire nieuwtjes, de laatste trends in boeken, acties. Alles is mogelijk. De bibliotheek als virtuele ontmoetingsplek voor mensen en ze daarmee verleiden ook de fysieke bibliotheek te bezoeken. We zijn al aardig op weg, de ene bibliotheek meer dan de andere maar toch. De Kopgroepbibliotheken doen het goed. Wat opvalt is dat ze net als wij ook via trial en error werken, maar dat ze tegelijkertijd goed nadenken over hoe ze het aanpakken, wie wat doet en niet onbelangrijk: welke resultaten ze willen bereiken. En ik wil ook Leo Blokhuis! Leuke voorbeelden van bibliotheken op facebook. Maar daar kunnen wij ook zo bij. Wat te denken van onze fotoactie waarmee je een reischeque kunt winnen! Meteen ook een leuke verbinding met een plaatselijke organisatie.
Volgens deskundigen kunnen we ook niet meer zonder twitter. Ik ben er zelf niet zo van maar ik zie collegabibliotheken volop twitteren en ik denk dat wij ook veel te melden hebben. Gaan we dat weer oppakken? En dan de SocialMediaCaster. Wat een geweldig apparaat. Onze eigen bibliotheekproducten verbinden met social media. Meteen een recensie van een boek, meningen, tips. Lijkt me leuk zo'n apparaat in de bibliotheek. Van Biebmaps had ik nog nooit gehoord. Een interactieve kaart door diverse samenwerkende lokale culturele en maatschappelijke instellingen. Het klinkt leuk: plaatselijke informatie, foto's en herinneringen delen en ook zelf toevoegen. In de praktijk zie ik het gebruik nog niet zo voor me, maar wie weet als het meer bekend raakt en ook Purmerend of Edam gaan meedoen. Want tja, daarmee voel ik mij meer verbonden dan met Papendrecht of Ridderkerk. En daar ging het toch om?!

En over verbinden gesproken. Luister even naar dit liedje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten