donderdag 2 mei 2013

DING 14 - MOBIEL INTERNET

Ik ben heel blij dat ik sinds een jaar via de bibliotheek gebruik kan maken van mijn mooie Samsung smart-phone. Ik kan mij niet meer voorstellen hoe ik vroeger leefde zonder! Via de playstore kan ik de leukste en handigste apps downloaden: kranten, spelletjes, gps, bankieren, de bibliotheekapp. Noem maar op. Er is veel beschikbaar, heel veel en niet alles is nuttig of vind ik bruikbaar. Maar dat laat ik rustig liggen. De bibliotheekapp hapert trouwens nog wel eens als ik wil verlengen en ook de catalogus doet niet altijd wat ik wil, maar over het algemeen is het toch handig. Over Layar ben ik nog niet helemaal enthousiast. Ik was van de zomer in het Hunebeddenmuseum in Drenthe. Je kunt daar via de QR-codes de beschrijvingen bij de museumstukken lezen en eenvoudig meer informatie downloaden. Dat is mooi en leuk om te doen. Maar als ik in bijvoorbeeld tijdschriften de QR-codes scan word ik nog niet zo blij. Het hapert vaak en voegt niet altijd wat toe. Blijkbaar zijn ook bedrijven nog op zoek naar de toegevoegde waarde. Dat geldt ook voor de bibliotheek. Mobiel internet kan vast ook meer ingezet worden door ons, maar er is al zo veel op de markt en het moet natuurlijk wel iets toevoegen. Ik kom zelf even niet verder dan de QR-code van een boek scannen in de bieb en meteen een recensie krijgen of zou je het dan zo ook meteen kunnen lenen als het boek gekoppeld wordt aan je pas? Ik ben benieuwd naar de heldere ideeën van anderen. Misschien is het ook meer iets om landelijk aan te pakken?


2 opmerkingen:

  1. Ben het helemaal met je eens. De bibliotheken richten zich landelijk nog teveel op het maken van een gezamenlijk website. Ook heel belangrijk natuurlijk, maar om de jongere generatie te binden moet je veel meer met apps gaan werken. De huidige app, die inderdaad nog niet vlekkeloss werkt, is dan ook geen landelijk initiatief, maar een product van een aantal eigenwijze bibliotheek mensen.
    En waarom zou je geen boeken kunnen uitlenen via je smartphone?
    Nog even een tip voor een goeie app. Everytrail, hierop zetten mensen wereldwijd de wandeling, fietstocht, schaatstocht etc die ze hebben gelopen. Vaak inclusief foto's. Je ziet dan een duidelijke kaart met daarop de wandeling ingetekend. En dank zij de gps kun je nooit meer verdwalen. Deze ga ik in Amerika zeker gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu we zo mooi met 23 dingen kennismaken, en anderen ons toch al geruime tijd zijn voor gegaan! is het verbazingwekkend dat iedere bibliotheek iets probeert met bijv.Facebook en Twitter en dat er landelijk nog zo weinig op dit gebied gebeurt. De landelijke catalogus (waar volgens mij geen gebruiker op wacht) kost miljoenen en verder gebeurt er niet veel op digitaal gebied. Zorgelijk nu ik me realiseer hoeveel meer mogelijkheden er zijn!

    BeantwoordenVerwijderen