maandag 13 mei 2013

DING 16 - CONTENT CURATION

Content Curation, van het woord krijg ik al de kriebels. En ook van de enorme hoeveelheid informatie die tijdens dit ding en naar aanleiding ervan, tot mij komt. Het maakt de noodzaak om orde in deze informatieberg te scheppen alleen maar meer noodzakelijk. De genoemde tools als Scoop.it, Paper.li en Storify doen hiertoe in ieder geval een goede poging.
De Scoop.it (zeg je dat eigenlijk zo?) van Probiblio over Mediawijsheid vond ik wel ok, vooral natuurlijk omdat het onderwerp mij interesseert. Dat geldt ook voor die van de Kenniscirkel Mediawijsheid. Je ziet bij zo'n onderwerp dan ook meteen een overlap in artikelen. Mij is in veel gevallen ook niet helemaal duidelijk wie de curator is, ik kan niet direct een profiel of status vinden. Zelf heb ik om te proberen ook een Scoop.it aangemaakt over het onderwerp Cultuureducatie. Ik kreeg maar 4 artikelen voorgeschoteld, waarvan er 2 enigszins bruikbaar waren. Nog niet echt de moeite waard. Paper.li is leuk. Ik vraag me wel af voor wie bibliotheken dit doen, wie leest het en is er behoefte aan? Toch kwam ik via Leeuwarden weer even op het blog van Edwin Mijnsbergen die zich afvraagt hoe het zit met de bloggende bibliothecaris anno 2013. Vergeleken bij voorgaande jaren zijn er veel minder interessante bloggers actief op ons werkgebied. Gebruiken zij andere media of lezen ze gewoon weer een boek?
Storify brengt berichten over 1 onderwerp bij elkaar die in verschillende social media zijn verschenen. Dat kan natuurlijk handig zijn, maar ik zie zelf niet meteen onderwerpen die ik dan zou willen volgen of hoe we het als bibliotheek zouden kunnen toepassen.
Er ligt een mooie kans voor de bibliotheek om ons nog meer te ontwikkelen als schakel tussen de berg informatie en onze klanten. Maar zijn wij nog wel de beste informatiespecialisten? Ik denk dat wij nog steeds goed zijn in het verzamelen en beschikbaar stellen van bronnen, maar als we een rol willen spelen als curator moeten we eerst goed weten wat de klant wil en waar hij behoefte aan heeft en daarnaast moeten we ons meer verdiepen in het bijhouden en organiseren van digitale informatie. Want met het volgen van de cursus 23 dingen alleen red je dat niet.









2 opmerkingen:

  1. Volgens mij heb je inderdaad voor die functie minstens een cursus "50 tinten cureren" nodig...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als we nu eens klein beginnen en curator worden voor alle informatie die in de (sociale) media verschijnt over de bibliotheek waterland. En dit dan via een tool als paper.li met onze collega's delen!

    BeantwoordenVerwijderen