maandag 8 april 2013

DING 9 - WIJS MET MEDIA

Van nature ben ik niet wantrouwig en soms ook te makkelijk van aard. Dat zijn bepaald geen eigenschappen die maken dat ik wachtwoorden regelmatig verander, andere namen en adressen gebruik op internet of foto's beperkt toegankelijk maak. Toch denk ik vanzelfsprekend wel goed na voor ik spullen koop op internet, bankgegevens vermeld, mijn adres of telefoonnummer geef of foto's publiceer. Ik gebruik mijn gezond verstand en bij het geringste spoor van wantrouwen doe ik het niet.
Ik beschouw het ook als onze taak als bibliotheek om leerlingen van basis- en voortgezet onderwijs mediawijs te maken en te leren goed om te gaan met informatie op internet en social media. Mediawijsheid is natuurlijk niet voor niets zo'n belangrijk onderdeel van ons jaarprogramma.
Als ik trouwens mijn eigen naam google levert dat geen interessante informatie op. Alleen dingen waarvan ik al weet dat ze op internet staan en het feit dat er meer Ellens zijn met dezelfde naam.

Klik hier voor een leuk filmpje over mediawijsheid bij kinderen.


3 opmerkingen:

  1. Je hebt weer een erg leuk filmpje gevonden!
    Leuke boodschap door beeldschone kinderen.
    De azijnbode had ook een leuk artikel over het gebruik van de iPad in het onderwijs: eindelijk weer een ontwikkeling van onderaf door het onderwijs zelf. Dat gaat vast en zeker slagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb dat artikel ook gelezen. Deze ontwikkeling is niet te stoppen maar ik ben wel benieuwd wat nou precies de toegevoegde waarde van de ipad is. Ik zou graag eens meekijken in de les!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik deel je lichte nonchalance wat betreft het informatie geven over jezelf op het internet. Zo spannend is het allemaal niet wat ik doen. Maar , tik maar eens op twitter in dat je op zoek bent naar een paar nieuwe laarsen. Dan is het toch gauw met de privacy gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen