woensdag 17 april 2013

DING 11 - WIKI'S

Heerlijk toch: kaartenbakken. Hoe meer hoe beter. Lekker snuffelen. Ik denk aan Voskuil en zijn Bureau waar de kaartenbakken verplaatst moeten worden omdat de vloer het anders niet houdt! Maar ja, iets terugvinden viel soms niet mee en het UDC was toch wel erg ondoorgrondelijk. Nee, dan liever wiki's om 'alle kennis in de wereld te ontsluiten'.

Wat een leeswerk dit ding. Ik werd er ongeduldig van en ben overgegaan tot het zogenaamde diagonaal lezen. Wat bij mij wel de vraag oproept of ik op een later moment als de cursus is afgelopen ook nog bij deze verzamelde informatie  kan komen?

Kennis delen en samen opbouwen is een mooi doel van wiki's. Maar komt niet altijd goed uit de verf.
Wikilovesbieb wil de kwaliteit van Wikipedia verbeteren. Is dat nodig en lukt dat? Ik vind veel verouderde informatie. De publiekswiki van Deventer ziet er niet spannend, maar wel degelijk uit. Echt het werk van bibliothecarissen. Je vindt veel info bij elkaar: sites, activiteiten, filmpjes, boeken, maar ook adressen. Toch, even om te proberen het dossier 'diabetes' opgezocht. Veel info, maar het laatst bijgewerkt in 2011. Geen nieuwe boeken, niets over de nieuwste ontwikkelingen, geen nieuwe sites. En hoe kan het ook anders, hoe houd je het bij? Misschien alleen als je het samen met je publiek maakt of samenwerkt met betrokken deskundigen. Iets om goed over na te denken als je zo'n wiki begint.
Tja, en dan de speelwiki. Terecht een zandbak genoemd. Een mij enigszins onbegrijpelijk geheel: veel commentaren, veel lijstjes, geen idee wie wat heeft geschreven of met welk doel. Heb er een tijdje mee zitten prutsen en wat commentaar gegeven op wat anderen schreven. Geen idee of zij dat terug zullen lezen. Braaf als ik ben heb ik wel bij de favoriete weblogs de link gegeven naar mijn eigen weblog. Die is natuurlijk voor iedereen reuze interessant om te lezen ; ).




3 opmerkingen:

  1. Ellen,
    eigenlijk onderschrijf ik helemaal jouw bevindingen. Ik vind ook een aantal van de bekeken wiki's onoverzichtelijk en ben eigenlijk door de degeijkheid wel gecharmeerd van de publiekswiki van Deventer. Ook hier blijft bijhouden het probleem. Tja; hoe nu verder?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie ook wel de voordelen van een wiki, maar er zijn zeker nadelen.
    1. Het maken en bijhouden van een wiki is vaak een "technisch" gebeuren. Even plakken en knippen vanuit word is er niet bij.
    2. Ik vind wiki's er op de en of andere manier altijd erg rommelig uitzien.
    3. In hoeverre kunnen wiki's afgeschermd worden als je er bijv. interne informatie op wil zetten?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben eigenlijk n.a.v. jouw blogbericht vooral benieuwd wat nou "diagonaal" lezen is!

    BeantwoordenVerwijderen