maandag 25 maart 2013

DING 8 - WEB 2.0 EN SOCIAL MEDIA

Een jaar of 10 geleden hoorde ik ene professor Appel uit Groningen al betogen dat social media ons leven zeer ingrijpend zouden veranderen. Zijn studenten waren toen al 24/7 connected met elkaar en de wereld. Voor mij leek dat toen nog ver weg, ik had denk ik nog niet eens een mobiele telefoon. Nu denk ik dat hij gelijk heeft gehad: op een feestje lopen alle mensen met een smartphone in de hand, kinderen maken de hele dag door foto's en filmpjes, op een congres afgelopen dinsdag zat iedereen om mij heen te twitteren en zelfs Bibliotheek Waterland zit op facebook. Niet elke poging van bibliotheken om mee te doen met deze 'trend' is echter geslaagd. Slome filmpjes, slechte foto's, niet ter zake doende mededelingen. Ik denk dat je natuurlijk gewoon eens iets moet proberen, maar dat je wel goede afspraken met elkaar moet maken en kritisch moet blijven op wat je publiceert. Zeker na deze cursus moet het toch mogelijk zijn dat we met elkaar naar goede toepassingsmogelijkheden kijken van al deze 23 dingen!
 

3 opmerkingen:

  1. De uitdaging van deze cursus is misschien wel op zoek te gaan naar initiatieven die niet sloom of ouderwets zijn. Wie weet kom je die ook wel tegen vanuit bibliotheekland. En we hoeven natuurlijk het wiel dan niet opnieuw uit te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spelenderwijs met de social media opgroeien lijkt ons, gezien onze inspanningen om het te leren gebruiken, ideaal... Iedere generatie zijn eigen flow. Maar veel tegelijkertijd kunnen doen, dat is wel iets wat ik zou wensen. Een dag blijft maar 24 uur kort, dat zal niet veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo is de foto uit de jaarkalender ook wel leuk: een baby met allerlei moderne speeltjes met de tekst: Wat is dan we goed?
    BOEKEN natuurlijk, maar het is inderdaad belangrijk dat de kinderen van deze tijd zijn en opgroeien met social media. Het is aan ons, ouders en opvoeders , om dat in goede banen te leiden. Waarschijnlijk kan de jeugd van nu dat beter dan wij, omdat zij er al mee opgegroeid zijn en van hun ervaringen leren, wat wij nog niet weten. Generatiekloof????

    BeantwoordenVerwijderen