maandag 18 maart 2013

DING 6 - COPYRIGHT

Grappig, met al dat leeswerk kom ik op de site van Creative Commons terecht en leer daar meteen dat het vorige week Open Education Week was. In die week wordt aandacht gevraagd voor het verbeteren en toegankelijk maken van het onderwijs door digitaal lesmateriaal open te stellen en vrij met elkaar te delen. Wij hoeven immers niet allemaal nieuwe programma's voor groepsbezoeken te maken, als andere bibliotheken ook mooie programma's hebben.
Deze maandagochtend zit ik lekker te prutsen met Google afbeeldingen, OpenBibliotheek, Creative Commons en Flickr. Zoektermen formuleren in het engels en nederlands, fotoformaten aanpassen, welke foto's zijn vrij te gebruiken. Enfin, er gaat weer een wereld voor me open. Het is wel lastig dat Flickr de hiccups heeft (zoals zij zelf melden). Voor een ongeduldig persoon als ik werkt dat niet zo lekker. Daarom op Google-afbeeldingen gezocht. Hier staat bij de foto's wel dat deze auteursrechtelijk beschermd kunnen zijn, maar verder geen andere informatie dan een vermelding in dit geval van een website. Is dat voldoende?
www.mamaplaats.nl 

1 opmerking:

  1. Het copyright van afbeeldingen die je op het internet vindt blijft een lastig verhaal. Ook op het internet staat tegenstrijdige informatie. In het algemeen geldt dat je een afbeelding van het internet mag halen voor eigen gebruik. Gebruik je het voor publicatie of een commercieel doel, dan ben je auteursrechten verschuldigd aan de fotograaf. Op de website van de bibliotheek zijn we dan ook erg voorzichtig met het gebruik van afbeeldingen. Voor je het weet heb je een rekening van een Amerikaanse advocaat in de bus. Onze facebook pagina daarentegen staat helemaal vol met plaatjes die we overal vandaan hebben gehaald.
    Valt een blog onder eigen gebruik of is het een publicatie. Daarover verschilt men van mening. De praktijk is dat iedereen plaatjes van het internet op zijn blog zet. Het is geen doen om particulieren een rekening te sturen over copyright zaken.

    BeantwoordenVerwijderen