zaterdag 2 maart 2013

DING 4 - RSS en Google alerts

Tot nu toe heb ik eigenlijk niet direct de ervaring dat ik verdwaal of verdrink in alle beschikbare informatie op internet. Waarschijnlijk verkeer ik gewoon in een zalige onwetendheid over alles wat ik zou kunnen gebruiken. Of houden anderen mij misschien op de hoogte? Enfin, na een avondje stoeien met Rss feeds, Google alerts, Google blogsearch, Google reader, Symbaloo of hoe het ook allemaal heet, ben ik er wel van overtuigd geraakt dat deze diensten erg handig kunnen zijn om mij snel te kunnen informeren. Het is overigens nog wel een kunst om goede zoektermen te formuleren omdat je anders nog steeds informatie gaat missen. Ik heb mij in eerste instantie beperkt tot het zoeken naar informatie over leesbevordering, mediawijsheid en ontwikkelingen in het onderwijs. Dat leverde al genoeg informatie op om over na te denken en te verwerken. Kortom, ik moet alles even laten bezinken en uitvogelen hoe ik hier in de toekomst mee omga. Zodat het niet aanvoelt als een druk dat ik alles moet weten en bijhouden, maar dat ik efficient kan omgaan met de hulpmiddelen die er zijn en die juist voorkomen dat je helemaal de weg kwijtraakt op internet.

2 opmerkingen:

  1. Ik zelf vind de google reader wel handig. Als je standaard ingelogd bent met je google account ben je met twee klikken in je reader pagina en zie je snel de nieuwste updates op de website die je volgt.

    BeantwoordenVerwijderen